mandag den 9. maj 2016

Løbeprogram og lidt andet

Nu er jeg endelig tilbage i den form jeg var i før jeg startede på Bogdanovas online program "sprød". I hendes program må man jo helst ikke løbe....og den styrketræning man skal lave er den hun giver anvisninger til.
Ja så fandt jeg ud af at det slet ikke er noget for mig. Jeg fik heldigvis solgt mine kettlebells til en AB "fan". Jeg tror der står mange af disse ubrugte rundt i de danske hjem. Og det er bestemt ikke fordi den form for træning ikke er fin, men hvor er det bare kedeligt at stå derhjemme foran et spejl, for at se om man laver øvelserne rigtigt. Der er intet der slår en god træner "live", og dem har jeg mange af i mit fitnesscenter. De retter en lige med det samme.
Nå men færdig med AB.
Jeg havde løbet et par gange om ugen før AB, men blev sat helt tilbage da jeg prøvede hendes program hvor løb altså er et fy (og tænk, jeg tror det var sidste år hvor hun var opvarmer til et af de store kvindeløb?). Det giver helt sikkert ingen mening i min optik. Man anbefaler ikke at løbe og så deltager man som opvarmnings indslag til et kvindeløb?
Men her fra efteråret og frem til februar fik jeg løbet 2 gange om ugen. Omkring 5km og så interval (10-20-30 programmet, eller en tur op af nogle bakker vi har i skoven). Og så kom jeg tilbage på mit styrketræningshold i mit fitnesscenter. Hvor var det bare dejligt. Hyggeligt med alle de andre kvinder, samvær, godt træningsprogram og gode instruktører. Jeg går 2-3 gange om ugen. Programmet skifter hvert 1-3 måned så kroppen ikke vænner sig til de samme rutiner. Jep jeg er bomstærk.
Ja det var jeg nu også før "sprød" og grunden til at jeg meldte mig til programmet var at min kropstoning manglede. Det var det der fangede min interesse og det som AB (og andre) kører meget på. Efter 1 omgang sprød blev det til at man nok skulle igennem 2-3 af disse uger (sprød kører 3 uger af gangen), for at få kropstoningen. Jeg startede også på 2. omgang, men kørte meget hurtig sur i det....så slut jeg sluttede der og betragtede det som en dårlig investering.
Jeg har altid syntes det var sjovt at løbe. Ikke på trafikerede veje, men i skoven. Ud og få noget luft, se naturen og dyrelivet og samtidig dyrket motion. Det er da en win win.
Da jeg var yngre havde jeg løbet 10km og eremitagen (omkring 13km) og drømte om at få det gjort igen. Så da jeg faldt over en blog hvor man tilbød at lægge et personligt løbeprogram, ja så måtte jeg henvende mig.
Jeg fik så lagt et løbeprogram hvor jeg træner op til 10km på 10-12 uger. Jeg er nu på uge 7 og er på 8 km, og hvor kan jeg mærke det i benene. Især intervaltræningen. Samtidig kan jeg mærke at jeg bliver lidt hurtigere og at jeg løber de 8km uden pauser. Da jeg løb før var det altid i uens tempo, dvs jeg kom til at løbe så hurtigt at jeg måtte stoppe op for at få vejret ind i mellem. Nu løber jeg de 8km i roligt tempo på en tid, medens intervaltræningen er i hurtig tempo (og på tid).
Jeg syntes bestemt de penge er godt givet ud. Jeg fik også et kostprogram med....primært for at få info om træningskost. Her er de meget på linje med AB og hendes anbefalinger.
Jeg læser også med stor interesse løbebøger, har læst lidt spredt i "løb som eliten", "kom i form til halvmarathon" og "bliv løber for livet". Alle interessante på hver sin måde.  Kendetegnende er det dog at de er baseret på forfatterens erfaringer og ikke nødvendigvis på videnskabelige data.
Nu er det ikke sådan at jeg har tænkt mig at deltage i et halv maraton, men bogen er nu interessant mht mange ting. Især det med at man starter løbetræningen og bygger meget langsomt op. Det kan være en udfordring for mange incl. mig selv. Når vejret er godt vil man bare drøne derud af.
Min mands fætter var blevet helt grebet en uge. Det var flere måneder siden han havde løbet og på 1 uge fik han løbet 3x7km. Og så kunne kan stort set ikke gå eller stå i flere uger derefter og fik derfor aldrig startet op igen.
Han er nok ikke den eneste der har været derude.
Og løb er ikke for alle, bestemt ikke. Selvom det er nemt lige at tage en løbetur når man har tid.
Jeg led af alle mulige skavanker efter min løbetræning. Før i tiden. Og det var før jeg startede med styrketræning. For langt de fleste burde lave en eller anden form for styrketræning hvis de ønsker at blive en skadesfri løber. Jeg havde ondt i hofter, lænd, you name it.
Og nu? Ja nu har jeg stort set aldrig ondt. Ja det skulle da lige være lidt i benene...efter intervaltræningen. De syrer godt og grundigt til

tirsdag den 15. september 2015

Anna Bogdanova?

Jeg købt for omkring 1 år siden, bogen Skyhøj forbrænding. Var kørt lidt fast i min træning og havde brug for ny inspiration. Bogen lover en masse på minimum tid. Træn 15-20 min 4 gange om ugen og få en "ny" og flottere krop.
Der er både kost råd og træningsprogrammer i bogen, som dog primært henvender sig til begyndere.
Jeg syntes egentlig meget godt om det med at man skal træne kortere tid men med større effekt og da bogen blev en stor succes antager jeg at andre også syntes om konceptet.
Jeg meldte mig også ind i fællesskabet på facebook "os med bogen skyhøj...." for at læse om andres erfaringer. MEN det er desværre primært en forum for det jeg vil kalde rygklappere. Dvs folk der nærmest forguder Anna. Voksne mennesker der ikke selv kan tage stilling og som forventet at Anna og hendes team kan løse alle deres problemer. Jeg måtte simpelthen melde mig ud, da jeg var ved at gå til i irritation over at voksne kvinder kan "hjælp jeg får ondt i maven af at spise magnesium" "hjælp jeg får ondt i skulderen når jeg laver swings" osv. De samme spørgsmål hver dag....det var som om de ikke selv kunne finde en løsning på problemet, som vel var såre simpel. Lad være med at spise magnesium tabletter hvis du får ondt i maven og læs så på nettet om andre muligheder......
Jeg gav mig i kast med nogle af øvelserne fra bogen de dage hvor jeg ikke kunne nå at komme ned i centeret og styrketræne. Syntes det fungerede fint og fik via mail et tilbud om et online kursus som Anna holdt, kaldet Sprød. Prisen var "kun " 3000kr og man bliver tæppebombaderet med reklamemails om hvor godt det gik for nogle af de personer der havde været på dette hold. Flotte hjemmefotos af kvinder der var godt tonet og efter sigende var det pga kurset....der var stor fokus på alt det man kunne opnå hvis man lige to 3 uger med Sprød. Jamen jeg faldt i, det måtte jeg jo prøve og betalte pengene.
Kurset var som sagt et online 3 ugers kursus med kost og træningsplan. Jeg fulgte det til næsten punkt og prikke og der skete absolut intet. Intet. Intet.
I forløbet skulle man lægge fotos op af ens krop, så alle kunne se ens fremskridt. det var der rigtig mange der gjorde og iflg Annas ansatte kunne man tydelig se fremskridt på de fotos. Tja....det jeg så, var fotos af kvinder som før de 3 uger og efter de 3 uger så ens ud.
Man kunne også lægge træningsvideoer ud og så få feedback om øvelsen blev lavet rigtigt. Det fungerede rigtig fint. Man fik god feedback.
Men der var mange ting der ikke helt holdt vand. Der er en masse kostråd som ingen mening gav. Man måtte kun drikke kaffe 3 gange om dagen. Da der bliver spurgt til hvordan det så var hvis man drak koffeinfri kaffe var svaret at her blev der brugt kemikalier til at fjerne koffeinen (det står også i Annas bog). Men det er længe siden at man brugte skrappe kemikalier for at fjerne koffeinen. I dag bruger man CO2, en mild og skånsom måde. Da en bringer det på banen, var svaret blot at man alligevel kun måtte drikke 3 kopper....
Jeg er desværre kommet dertil hvor jeg må stille spørgsmålstegn ved hele setuppet. Ikke at der ikke er videnskabelig belæg for at man sagtens kan nøjes med at træne mindre hvis træningen er effektiv. Det viser mange undersøgelser. Og vores kost indeholder generelt for få grøntsager, det er der også fokus på i Sprød og bøgerne. Men mange af de "videnskabelige" undersøgelser der henvises til er lavet på en meget lille gruppe af mennesker og giver ikke nogen generel konklusion.
Alt er præget af at Anna er efteruddannet hos Z Health Performance i USA. Grundlagt af kiropraktor Eric Cobb. Filosofien er at nervesystemet og kroppens funktion hænger sammen. Det er der jo nok videnskabelig bevis for at det gør. MEN i min optik betyder det at man kæder alt sammen på den måde....og finde artikler der understøtter dette. Og her er så mit store problem.
At man udvælger artikler som støtter ens sag og fremtoner dem som om at det nu er bevidst at sådan og sådan hænger tingene sammen. Lidt som en anden af de selvudnævnte eksperter "Kernesund familie teamet" gjorde...og stadig gør. Man forholder sig ikke kritisk til det der undstøtter ens ærinde og forholder sig heller ikke til at mange af de undersøgelser der henvises til er lavet på en lille gruppe mennesker og måske også på det samme universitet? Man har en privat uddannelse (som ofte IKKE er objektive) og alt hvad man finder af sammenhænge (om de er reelle eller ej) er farvet af dette.
Der med ikke sagt at der ikke er nogle sammenhænge....det kan der sagtens være. Men der er også meget der er lidt hollistisk og luftigt.
Er man naturvidenskabelig uddannet, som er det felt Anna har begivet sig ind på, har man lært denne kritiske tilgang til ALT. Det mener jeg ikke at Anna har, jeg er dog ikke i tvivl om at hun prøver og vil det bedste for folk. MEN man skal altså passe på med at komme med en masse retningslinjer for kost og motion og så sige at de er baseret på den nyeste forskning, når man i realiteten ikke forholder sig kritisk til indholdet i disse og forfatterne.

fredag den 20. februar 2015

Flere bøger

Siden sidst har jeg fået læst Rikke Hørlykkes bog Stærk, stærkere, sund. Den er ganske uinspirende. Hvis du vil have Rikkes livshistorie, ja køb endelig bogen. Den var jeg ret ligeglad med. Og så var der kun nogle sider bag i bogen (ja der var mange) om træning. Og øvelser. Ingen specifik instruktion om hvordan man laver øvelserne bedst muligt og uden at gøre skade på sig selv. Ingen links til f.eks youtube videoer, nej ikke andet en 1-2 billeder af Rikke der laver øvelsen sammen med nogle skriftlige instruktioner. Ikke inspirende i min verden. Og alle øvelserne skal laves i fitnesscenter. Her troede jeg at langt de fleste af den slagsbøger egentlig var tilegnet træning du kan lave derhjemme. Men ikke Rikkes bog
Jeg har igen igen læst Bogdadanovas bog Skyhøj forbrænding og har i nogle uger prøvet at følge hendes kettlebell træning. Hendes bog er tilgengæld meget udførlig og inspirerende med link til yputube videoerne og med meget fokus på at beskrive øvelserne og hvilke fejl man kan begå, samt give alternativer. Så langt så godt. Og det med intense øvelser, få gentagelser men meget vægt ja det viser flere videnskabelige studier, er vejen til både bedre muskulatur og bedre kondition.
MEN at de få øvelser der er i bogen skulle betyde en forbedring for folk der også før har trænet styrketræning, ja den tror jeg ikke på. Hendes pointe med at man kan stresse kroppen ved overtræning er også videnskabelige dokumenteret, men er din krop ikke stresset får man bestemt også meget ud af at træne f.eks Bodypump i et fitnesscenter. Her skriver Bogdanova at hendes træning giver meget større udbytte iform af muskulatur. Det var bestemt ikke det jeg oplevede da jeg var igennem hendes program. I går var jeg til bodypump for første gang i meget lang tid og oplevde at jeg var gået ned i styrke. Jeg har helt igennem smadret efter 1 times træning og mærkede ingen effekt af Annas træning på min styrke. Ej heller oplevede jeg bedre muskeltoning.
Michelle Christensen skriver også en del bøger og er meget populær i tv sammenhæng. Helt forståeligt. Hun er en glad person der sprutter af glæde over hendes mission, at gøre os mere sund. Hendes bøger er lette at gå til, men træningsprogrammer og kostplaner. Og man kan fornemme hendes entusiasme på hver side i bøgerne. Og så er hun uddannet indenfor området, hvilket feks Bogdanova ikke er. Og med uddannet mener jeg universitetsuddannet. Og selvfølgelig kan man tage en masse kurser i dit og dat, men i min optik er de farvet, dvs følger en bestemt filosofi, hvilket universitetsstudier ikke gør. De er som udgangspunkt neutrale i deres form idet det er grundviden der formidles.
Og så kan jeg anbefale 10-20-30 løbebogen, hvis program jeg følger og som har gjort at jeg er kommet i bedre form.

mandag den 18. august 2014

Mad og kvalitet

Nu har vi endelig en fødevare minister der tør sætte fokus på mad af god kvalitet. Og hvad sker der så, ja så skal han finde sig i alverdens besynderlig kommentare "jeg skal nok selv bestemme hvad jeg skal spise...." "det er ikke alle der har råd til økologi....". Jep, Udtalelser af den kaliber er ikke usædvanlige. Men jeg syntes at Dan Jørgensen er det bedste vores nuværende regering har fundet på (der er jo ikke mange lyspunkter at vælger imellem). For passer det at ikke alle har råd til økologi? NEJ. Det er et spørgsmål om prioritering. Det er en undskyldning for at tage stilling til det man spiser.
Men måske skulle vi undre os mere over hvordan det kan være at vores fødevare er af så ringe kvalitet at en minister udtaler sig om noget sådant?
Jeg undre mig ofte over at man kan få ½kg oksekød til omkring 10kr, en frosen kylling til en 20er. Jeg kan blive helt forarget når Lidl reklamerer med kvalitet behøver ikke koste mere?
Hvad er kvalitet? Ja det kan jo være et vidt begreb, men for mig er det bæredygtig dyrkning/levevilkår og dyrevelfærd. Jeg nægter simpelthen at spise grøntsager der er dyrket ved hjælp af pesticider. Pesticider er usunde for vores krop, nogle har hormonforstyrrende effekt og andre siver til grundvandet og betyder at vores vandhane vand kan være forurenet. Grise/kvæg der er opvokset med brug af anitibiotika/hormoner sætter jeg ikke tænderne i. De lægemidler kan stadig være i kødet når de når os forbrugere og medvirker til spredning af antibiotikaresistens. Jeg støtter heller ikke dyrehold der lever i bure eller indendør hele livet inden slagtning. Så kvalitet for mig er at man dyrker grønt med bæredygtig metoder, uden brug af pesticider, at kvæg kommer på græs om sommeren, at høns kan gå ude og har en langt større areal end burhøns (I mon optik er det en skandale at det er lovligt at behandle dyr på denne måde) osv.
Vi har en planet der gerne skulle være her til vores efterkommere, så vi kan simpelthen ikke tillade os at svine den til som det passer os.
Og jeg er så træt af at høre om at vi ikke har råd til de lidt dyre fødevare som f.eks er økologisk dyrket. Jamen sikken en omgang sludder. Man kan jo starte med mælk og æg. Her er der ikke meget forskel på traditionelt og økologisk. Men mon ikke at man skulle overveje hvad man bruger pengene til hvis man mener at man ikke har råd til økologi? Er det nødvendig at spise kød hver dag? Næppe. Men selv Fakta har nu økologisk oksekød der er rimelig i pris. Og man kunne måske også spare på andre områder? Sodavand, slik og produkter der ingen ernæringsmæssig funktion har. Mange af de børnefamilier der ikke mener de har råd til økologi, har ingen problemer med at have råd til chips, slik og andet usundt. Så måske er det noget andet der burde være fokus på? Nemlig at oplyse om hvad der menes med kvalitet og hvordan man får pengene til at række hvis man ønsker at købe kvalitet?
Og nej det behøver ikke at være økologisk for at være kvalitet. Mange vare er dyrket uden brug af pesticider uden at være økologisk, det gælder f.eks danske tomater, hvor man bruger biologisk bekæmpelse. Men man kan ofte læse om dette på emballagen

onsdag den 2. juli 2014

Passer det det de skriver?

Nu har jeg fået "næsten" læst en del bøger siden sidst.
Anna Bogdanovas bog Skyhøj forbrænding er jeg stadig i gang med, men Stop Yoyo vægten (af Charlotte Hartvig) har jeg læst. Den indeholder intet nyt under solen og slet ikke nogen plan for vægttab, kun nogle få råd. Det kan jo være en god ting, da mange af disse "selvhjælps bøger" indeholder alt for mange "gør det på denne måde" regler, meget specifikke og måske råd der er lidt svære at følge i længden. Men selve bogen er ganske kedelig og  efter min mening, ikke pengene værd.
Michael Mosley har udgivet en ny bog om Høj puls. Han bøger er der imod ganske spændende. Det er ham med 5:2 kuren. Han har undersøgt (og her er det mindre studier) om man kan forbedre sit helse ved at dyrke eksplosiv træning, altså 1 minut med FULD gas. Og hans mini undersøgelse viste at det kunne man rent faktisk.
Flere undersøgelser viser nemlig at det slet ikke er nødvendig at træne flere timer mange gange om ugen, for at få f.eks bedre kondition. Det er det med intensiteten der er vigtig. Det er lidt det samme som Anna Bogdanova snakker om i hendes bog, som også er ganske interessant. Hun har så fokus på styrketræning som hun påstår giver bedre kondition.
Jeg har også fået læst 2 bøger af Anne Bech, den ene Fit på 100dage er godt hvis du vil træne uden for fitness center. Der findes youtube videoer hvor Anne gennemgår øvelserne. Jeg fandt en gammel dvd som fulgte med et Femina blad, hvor Anne viser korte sessioner med øvelser, der kræver 10-15 minutter. Jeg bruger dem til opvarmning før løb, da jeg er meget dårlig til at varme op. Den anden Anne bog er den med Christiane Schaumburg-Müller. Den er sådan lidt nå nå. Jeg har det svært med bøger hvor super slanke, atletiske mennesker fortæller at de ikke træner hver dag og ofte spiser kager eller brød. Nåhhhh...........siger jeg bare. Fru Müller er jo født slank og har nok aldrig vejet et gram for meget, så at lave en hel bog hvor man får tip fra dem begge mht kost og træning, tja..... Bogen ligger vist på bestseller listen, nok fordi Fru Müller jo er kendt i hele DK. Ellers ved jeg ikke helt hvorfor den sælger så godt. Men det gode ved Annes bøger er at hun giver råd til hvordan man kan træne på meget kort tid, dvs få max udbytte af den tid man har.
Jeg har også læst de fleste LCHF bøger af Jane Faerber. Jeg er ikke en fan. Der er intet videnskabelig belæg for at påstå at de er en god ide at spise 70 E% fedt. Selvfølgelig skal vi have fedt, Men vi skal også have kulhydrater og det er altså svært at dække ens behov for kulhydrater kun ved at spise grønt. Der skal spises meget, hvis man dyrker LCHF, da man her ikke mener at det skal være 50-60 E% af ens kost (som anbefalet af sundhedsstyrelsen)
Men der er nogle gode pointer i bogen. Man skal spise fedt, og det gode fedt og man skal spise mindre hvedemels produkter, dvs brød. Men det er lidt for fanatisk for mig at man helt skal holde sig fra hvedemel. Jeg lavede en dag en lasagne fra en af Janes bøger. Nu indgår det jo normalt pastaplader i en lasagne, lavet af enten durum eller hvedemel. Men det går selvføgelig ikke i LCHF regi. Så det var en masse æg, ost og frøskaller. Ja og det smagte af ingen ting. Simpelthen, ingenting. Så tager jeg heller en almindelig lasagne, anytime. Eller slet ingen.

lørdag den 29. marts 2014

Og så er det alligevel ikke så slemt.

Ikke at aftalen hos fysioterapeuten gjorde underværker. Han mente at det kunne være en fibersprængning i maven, ved hoftekammen. Men hvad er sandsynligheden for at de sker i hver side af maven ved hoftekammen? Nok yderst ringe. Men efter igen at havde støvsuget nettet fandt jeg noget der kunne være mit problem, en stram TFL (tensor fascia latae). Så var det åbenbart udstrækning der skulle gøre det bedre, og det har virkelig hjulpet. Jeg strækker ud over min foamrulle, det er det eneste der virker på lige den muskel. Men det har gjort underværker. Nu er jeg næste smertefri og i denne uge har jeg været til træning, både konditions og styrketræning. Ikke kun Pilates. Så nu er jeg glad igen. Jeg har været væk i 3 uger og har virkelig savnet det. Men så har jeg fået en ny passion, MTB. Var ude og cykle i regn og mudder med nogle kollegaer, og hold da lige op hvor var det sjovt. Ikke lige de stejle bakker, da man skred pga regn og mudder, men man kunne kører overalt i skoven, lettere ubesværet. Noget som er helt umulig med min almindelig cykel. Så mon ikke jeg investerer i en MTB cykel og får sust op og ned af Vestvolden, rundt i Hareskoven og måske en tur i Gelsskov.

søndag den 16. marts 2014

Nu gik det lige så godt

Og så har jeg fået en skade. ØV ØV!
Siden jeg startede op på løbetræning har jeg haft smerter ved hoftekammen. Lægen vidste selvfølgelig ikke hvad det præcis var og jeg undrede mig igen over hvilke kompetencer de praktiserende læger egentlig har. Uddannelsen er jo rigtig lang, jeg tror vi taler 8-9 år, hvis ikke mere, men jeg har sjældent oplevet en læge der foretager en meget grundig undersøgelse ud fra de symptomer jeg fortæller. Jeg er generelt ikke særlig begejstret for praktiserende læger, senest har jeg skiftet min læge ud. Dråben der fik bægeret til at flyde over, var en lægevikar på mit daværende lægecenter, der lige var lidt for nedladende og arrogant i sin tilgang til sin gerning. Jeg kom med smerter i øverste rygregion, som jeg har været plaget af i mange år, og har gået til behandling for hos fys og kiropraktor. Jeg ville gerne have et grundigt undersøgelse af den del af ryggen og tænkte at et røntgen foto eller en ordentlig undersøgelse af en rheumatolog lige var det der ville gøre at behandlingen kunne målrettes bedre.  Lægevikarens undersøgelse tog under 1 minut, resten af tiden brugte han på at fortælle mig hvad jeg fejlede og at både fys og kiropraktors råd jo ikke var lige så gode som hans, han var jo trods alt læge. Jeg var bare så målløs.Jeg fik allernådigst en henvisning til en rheumatolog (en gigtlæge), MEN kun fordi jeg var meget skarp i tonen og meget insisterende. Jeg var så rasende da jeg forlod klinikken, så rasende at jeg gik hjem og skiftede læge. Og ikke at jeg nødvendigvis tror at den næste er bedre, men det kan vel knapt blive dårligere. Hvorfor skal man finde sig i sådanne læger?
Nå men tilbage til emnet, smerter ved hoftekammen. Jeg har støvsuget nettet for informationer og kan se at flere har haft samme problem, men af forskellige årsager. Nu må min nye fys så se om han kan finde årsagen. Men hvor er det irreterende, jeg har hold pause fra fitness i 2 uger og det er kun blevet en smule bedre, jeg frygter at pausen skal være længere og nu har jeg jo meldt mig til iform kvindeløb som er i juni. ØV ØV ØV.
Pilates går jeg stadig til, det er helse for kroppen. Elsker det simpelthen. Har fået købt flere pilates dvd skiver med Lotte Paarup, hende fra den intelligente krop. De er gode, og dejlige nemme at bruge der hjemme.